Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma

Drámanap - 2020

2020-02-03 11:17:00

Iskolánkban 2020. január 27-én rendeztük meg a drámanapot.

A várva várt előadásokra újra a díszteremben került sor, ezen a napon a 10. évfolyam számára nem volt tanítás. 

     A zsűri tagjai voltak:

Dr. Behányi Rita

Bugyinszki Adrienn

Gyombolai Ferenc

Kovács Kálmán

Mojzes Zsófia

Szász Csilla

 

     A diákzsűri tagja volt:

Szirtes Lujza 12.A

 

A drámanap szervezője és lelke ezúttal is Gelniczkyné Teiszler Mária volt. Műsorvezető segítői Hegedűs Armand és Szmok Péter 12.P osztályos tanulók voltak. 

 


 

Gyere haza, Lázár Ervin!

A 20. századi, különleges műfajú szerző megidézése (is) folyt az idei drámanapon január 27-én. A gyerekirodalomhoz sorolt, de a felnőtteket a gyerekeknél is jobban elvarázsoló Lázár Ervin-mesék dramatizálása volt a 10. évfolyamosok feladata. 

10.P

Rendkívül kreatív megoldásokat láthattunk az idén! Az osztályok már a plakátversenyen is látványossá tették, hogy igen változatos módon képesek közös alkotómunkára. A 10.P-sek plakátja méltó helyért kiabál, vétek lenne raktárba száműzni. A falemezekből elkészített 3D-s kreáció megszólítja a nézőjét: „Gyere, legyél te is a három főszakáll egyike! Örökítsd meg magad szereplőként!” A Réber László stílusában felrajzolt figurák közül kettőnek az arca behelyettesíthető bárkiével, aki bevonódik a játékba. Éljen az interaktivitás! Az illusztrátor Réber László lett a másik nagyszerű művész, akinek a munkáit Lázár Ervinével együtt felelevenítették a diákok. Az előadásuk is ezt az igényességet és hozzáértést tükrözte. Megérdemelten nyerték el a „Legjobb plakátért” és – Berki Dávid révén a „Legjobb férfi főszereplőnek” szóló elismerésért járó oklevelet. Remek munkát végzett az osztály! Gratulálunk!

10.K

A mezőny erősségét mutatja, hogy a 10.K-sok plakátja is igen eredeti lett. A Sróf mester szerel történetet mobil alkotással reklámozták: a vizuálisra transzformált rádióműsort motorral működtetett szerkezettel tették érzékelhetővé. Interaktív és gazdag jelentésű produktumot hoztak létre. Az osztály ötletessége a díszletek elkészítésében volt a leglátványosabb és eredményesebb: teljesen átalakították a díszterem kis játékterét a „Berzsián és Dideki” színes és valóságos világává. Okosan helyezték el a díszletelemeket is: a hatalmas, festett vásznakat állványokra feszítették, középre Sróf mester műhelyét, jobbra a Hörpentőt tették. Az ő összefogásuk és teremtő erejük jutalma a méltán megkapott „Legszebb díszletért” oklevél lett, és Csitári Kinga kapta a legjobb női mellékszereplő díjat.  Gratulálunk a fiúknak és a lányoknak!

10.G

Hegedűs Alex, „akinek a zsebében mindig ott lapul egy 6 órás beszéd”, tehát kommunikációs bűvész és Szmok Peti a jó humorú, gyors észjárású 12. P-s diák játékmesterként oldották a fellépésre váró diákok izgalmát, felvezették az új témát és elviselhetővé tették a soron következő produkcióra várók perceit. Erre leginkább a drámanap első felében volt szükség, hiszen a csengetési rend nem veheti figyelembe a 10.-es osztályok vetélkedőjét. (Talán…? Esetleg jövőre…?) Így esett, hogy a 10.G-sek felvonultak, berendezték a játékteret az élő díszletesekkel, mégis átkerült az előadásuk a következő órára. Pedig a közönséget fokozottan kíváncsivá tette az osztály werkfilmje, a tréfás interjúk, a remek látványvilág. Szórakoztató bemutatójuk átgondolt rendezést, kreatív és összetett színházi megoldásokat, változatos hang- és mozgásformákat, élvezetes játékot mutatott. Az osztály tarolt a díjak átvételekor: Szabó Ákos lett a legjobb férfi mellékszereplő Bruckner Szigfridként, a werkfilmek versenyét is ez az osztály nyerte, valamint egy szabadnapot a „Közönségdíj” megszerzéséért. Gratulálunk a nagyszerű teljesítményükhöz!

9. éve ismétlődik a drámanapi program, de még nem volt olyan év, hogy két osztály is nyert volna – méltán – a színpadi mozgás versenyében. Pedig az N-esek és az E-sek kiegyensúlyozott teljesítményű mezőben szerezték meg a legjobbnak járó oklevelet; az osztályok leleményesen használták ki a kicsiny színtér lehetőségeit. A Bemutatkozunk és A kislány, aki mindenkit szeretett című mesék rendesen feladták a leckét a sorsoláskor az N és az E osztály diákjainak. 

10.N

A 10.N-esek egy lélektani esetmegbeszélő csoportot helyeztek a színpadra, s ezzel azonnal bevonták a közönséget a játékba. A plakátjuk is ötletesre sikerült. Pedig elsőként léptek fel, nagy várakozásnak kellett megfelelniük. Igazi színházat csináltak. Kíváncsian figyeltük a diákok által megformált szereplőket, akik a mai magyar valóságot kívánták bemutatni a feladatuk által. A legjobb stílusjátékért járó díjat Grózsmik Olivér vehette át a zsűritől. Gratulálunk, 10.N!

10.E

A 10.E-sek izgalmasan változtatták át erdővé a dísztermet, a patakkal beszélgető kislány jelenete különösen kiemelkedő, a különböző állatokat megszemélyesítő szereplők mozgatása rendezői lelemény! Dicséretes vagy rossz megoldás a legmodernebb gesztusokat, szokásokat bevinni egy művészi színvonalú művet feldolgozó produkcióba? Vitathatatlanul helyes lépés, így a közös szelfit készítő „kislány” képes volt közvetíteni a mesének azt a jelentését, hogy ha a kapcsolatainkat önmagunk szeretete működteti, ha folyton annak jelentőségét szeretnénk látni, milyen szerepet játszunk mások életében, elveszíthetünk mindenkit szép sorjában. Gratulálunk az E-seknek!

10.A

Kíváncsian vártuk a 10.A előadását is, hiszen zenés bemutatót ígértek! De! Ilyen szép, egyszerűen és természetesen megrendezett, kreatív és felemelő megoldásra nem számítottunk! A szerző művészetéhez méltó játék született, amelynek minden percét élveztük! A ritmusjátékok, a csapat egymásra hangoltsága, a bátor és szép énekszámok komoly örömet (oximoron :-) szereztek nekünk. Hiteles örömjátékot láthattunk! Méltán nyerte meg az osztály a legjobb rendezés díját! Emellett a legszebb beszédű szereplő Kovács Panka, a legjobb női főszereplő pedig Zentai Noémi lett! De a legjobb koreográfiáért kiosztott oklevelet is az A vitte el. Gratulálunk!

10.I

Végül, de egyáltalán nem utolsósorban az I-sek produkcióját láthattuk, élvezhettük! Az osztály alaposan kihasználta a díszterem adottságait, és filmes részletet is beépített az előadásába remek humorral. Már a díszlet is gyönyörködtette a közönséget: az éjszakai erdőt festették meg az osztály ügyes kezű, jó szemű tagjai. A sminkmesterük is remekelt: nagyszerű maszkokat és nyertes jelmezeket láthattunk a szereplőkön. Sokat nevettünk, jól szórakoztunk az okosan megválasztott tanár-iskola-paródián is! Az osztály legnagyobb érdeme mégis az, hogy a drámanapon érzékelhető színvonalas munkát folyamatában is képes volt kitartóan művelni, így a projektmunkáért járó oklevelet és az ezzel járó szabadnapot méltán nyerte el. Nagyszerű volt, gratulálunk!

Zárásul: a szervező tanár izgul és tanul mindig a legtöbbet a diákoktól, a kiváló zsűritől, annak átgondolt és pontos értékelő munkájából! Köszönet azért, hogy Lázár Ervin művészete otthonra lelhetett a Boronkayban!

G.Teiszler Mária


 





10.A

Előadás Videó

Werkfilm Videó

 

Galéria   Galéria    Galéria    Galéria

 


10.E

Előadás Videó

Werkfilm Videó

Galéria   Galéria    Galéria    Galéria

 



 

10.G

Előadás Videó

Werkfilm Videó

Galéria   Galéria    Galéria    Galéria

 


 

10.I

Előadás Videó

Werkfilm Videó

Galéria   Galéria    Galéria    Galéria

Szeptember elején, mikor még csak izgatottan vártuk a Drámanap közeledtét, még nem tudtuk pontosan, hogy mi mindent fogunk kapni ettől az eseménytől. Ez volt számunkra az első komolyabb próbatétel, hogy mégis mennyire tudunk összetartó csapatként dolgozni. Már egy ideje ismertük egymást, tudtuk ki miben tud majd segíteni, de kissé féltünk attól, hogy a véleményeink sok esetben eltérőek lesznek.

Hamar meg is kaptuk a művet, amit mindenki készségesen elolvasott, valamint egyből szét is osztottuk a teendőket. Bárki bármiben jó volt, nem fogta vissza magát és bátran jelentkezett az adott feladatra. A forgatókönyvet megírtuk és a szereposztást követően megkezdődtek a szöveges próbák és a díszlet megtervezése. Az osztály részekre szedve, mégis összetartva dolgozott. Remekül haladt a munka és bármilyen probléma merült fel, közösen megoldottuk. Szerencsénkre ötletekből sosem volt hiány, ha valami nem ment, számos más utat találtunk a megoldáshoz. Bár haladtunk, a munka tempója laza volt, egészen decemberig. Ugyanis ekkor kezdett el csak igazán közelinek tűnni a január végi időpont. Néha kissé fokozódott a stressz, de rendjén kezeltünk minden szituációt.
 Bármi is történt, sokat tanultunk belőle. Igazi osztállyá kovácsolódtunk. A közöttünk lévő kapcsolat sokkal közvetlenebbé vált és az egymással való viselkedésről is számos dolgot megjegyeztünk. 
Néhányunknak a művel való megismerkedés visszahozta az irodalom szeretetét, míg másoknak csak felelevenítette humán tantárgyak szépségét. Egy igazi lecke volt ez számunkra, amit úgy érzem, hogy erőnkhöz mérten megoldottunk. Nekünk, diákoknak ezt adta a Drámanap. Leckéket a csapatmunkáról, egymás szeretetéről és tiszteletéről, a felelősségről, valamint tapasztalatot szereztünk egy komolyabb projekt kivitelezéséről.

Nagyon sok köszönettel tartozunk Gajdacsi Katalin tanárnőnek és Niedermüllerné Karcag Ildikó osztályfőnöknőnek, akik végig segítőkészen álltak mellettünk és problémáinkra mindig keresték a lehető legjobb megoldást. Valamint szeretnénk megköszönni a mindenkinek, aki a Drámanap szervezésében résztvett, hiszen már a felkészülés is egy élmény volt számunkra. Ha a produkciónk a zsűri és a közönség tetszését is elnyerné, az már csak ,,hab lenne a tortán”.

10.I osztály

 


 

10.K

Előadás Videó

Werkfilm Videó

Galéria   Galéria    Galéria   ​​​​​​


Ez a nap is eljött. A finisben vagyunk. Három nap múlva előadás és büszkén mondhatom, hogy profin felkészülve ér majd minket a Nagy Nap. 

Januárban már minden részlet megvolt, csak a helyére kellett illeszteni. A szereplők tudták a szövegeiket, a mozgásokat, így az e havi próbákon, amik már jórészt a díszteremben zajlottak, csak egymáshoz igazították a betanult formákat, és kikísérletezték, hogy hogyan kell a színpadon játszani. De a dísztermes próbálon arra is lehetőségünk volt, hogy a már kész díszletelemeket elrendezzük, és betanuljuk, hogy mit, mikor, kinek és merre kell vinni. A díszlet nagy része már kész volt, még kisebb részleteit kellett befejeznünk, amik mondjuk nem a hátterek, csak egy-egy jelenet erejéig szerepelnek az előadásban. És persze a plakát. A nagy remekmű, aminek csodájára járt az egész osztály már félkész álllapotában is. Ugyanis mozog és világít és kifejezetten arra lett tervezve, hogy megnyerjük vele a plakát-versenyt. 

Vessünk egy pillantást a történetre is. Mert a sok próba és készülődés alatt nem igazán figyeltünk oda, hogy valójában mit is üzen a történet, csak, mikor már huszadjára láttuk az előadást, és beleuntunk a szöveg hallgatásába, akkor kezdtünk gondolkodni azon, hogy valójában miről szól, és akkor értettük meg az üzenetét. Sróf mester a mesében egy ezermester, aki egy televízióból talicskát csinál, egy hegedűből pedig csimpolyát, és meg van győződve róla, hogy ő mindent helyesen csinált, és Berzsián a bolond amiért ,,drótokat tart a talicskájában”. Ezen mi is elgondolkodhatunk. Vajon mikor olyan okosnak gondoljuk magunkat és fröcsögve ordítunk a másikkal, hogy hogy lehet ennyire hülye, meg nekünk van igazunk, vagy mikor kiröhögjük a társunkat, mert azt gondoljuk, hatalmas butaságot mondott, eszünkbe juthatna Sróf mester. Ő is azt hitte, hogy igaza van. Meg volt győződve róla, hogy mindenki hülye, csak ő helikopter. Pedig tudjuk, hogy nem. És lehet, hogy velünk is ez a helyzet. Lázár Ervin egy karakterrel parodizálta ki az összes embert. Mert biztos, hogy mindenkivel előfordult már ilyesmi. Szóval mindennek a végére még a mese tanulságát is megértettük, és úgy gondolom, hogy egy sokkal jobb világban élnénk, ha mindenki, mikor nem adnak neki igazat, felháborodás helyett Sróf mesterre gondolna, és rájönne, hogy esetleg ő Sróf mester. 

Három nap az előadásig. Készen állunk, profik vagyunk. A drámanapra való felkészülést sikeresen teljesítettük. 

Prehoda Hanga 10.K

 


 

10.N

Előadás Videó

Werkfilm Videó

Galéria   Galéria    Galéria   

 


 

10.P

Előadás Videó

Werkfilm Videó

Galéria   Galéria    Galéria    Galéria

 

10.P teljes dráma napi készülés
 

Szeptember
Miután megkaptuk a dráma napi feladatokat, másnap már elkezdtük feldolgozni a szöveget, átalakítani párbeszéddé. Következő hétre a legfőbb feladatok kiosztásra kerültek, mint például a fő- és mellékszereplők, ki a jelentéseket írja, a videót vágja, a videóhoz a hangot biztosítja. Miután végeztünk az összes feladat kiosztásával, minden kedd 7. órában – 1-2 óra kivételével – próbáltunk, építettük fel az előadást. Nagyon jól haladtunk, lépésről lépésre néztük át a jeleneteket, akinek volt ötlete, észrevétele, az közölte a rendezőnkkel, Horváth Kristóffal.


Október
Október egy rövidebb hónap volt, az őszi szünet miatt, de ettől függetlenül sokat fejlődtünk, haladtunk, s egyre izgatottabbak lettünk, egyre jobban vártuk az előadás napját, de tudtuk, hogy még sokat kell még dolgozni. Októberre már sikerült kiadni a kisebb feladatokat is, ezért a feladatok kiosztásával már nem kellett foglalkoznunk, mindenki tudta a dolgát.
 

November
November egy mozgalmas hónap volt számunkra, nem csak kedden, hanem egy dupla magyart is beáldoztunk az előadásra, és próbáltunk rajta. Az átlagnál többet sikerült próbálnunk, haladtunk az előadás építésével. A szövegkönyv többször is átalakításra került, a lényegre törés, érthetőség érdekében. A díszlet tervezés elkezdődött, a díszletek helyét is ki gondoltuk, de ezeken sokat változtattunk. A videók vágása elkezdődött, hogy ne minden az utolsó napokra maradjon. Sok anyagunk volt már akkor is a videóhoz, szóval elkezdtük hamarabb. 
 

December
Ez volt sok feladatnak a határideje, amit beterveztünk, de nem sikerült ezeket magunknak betartani. Sajnos itt egy hullámvölgybe kerültünk. Sok betegség volt, nem tudtunk úgy próbálni, hogy minden szereplőnk bent legyen az iskolában, így lemaradtunk, a kellékek is késtek, plakáttal is késtünk, mert nem volt még meg az alapanyag hozzá. A postának nagyon sok ideig tartott kiküldeni a rendelt tárgyakat az előadáshoz, ezért decemberbe még nem sikerült teljes próbát tartanunk. A jelmezzel sem készültünk el. Jöttek az ünnepek, és ezt mindenki pihenéssel, feltöltődéssel töltötte, hogy felkészüljünk a 2. félévre, de legfőképpen az év első megpróbáltatására, a dráma napi produkciónkra.
 

Január
Utolsó hónap, egyben az előadás hónapja. Erősen kezdtük az évet, első lehetőségnél már próbáltunk is. Szerencsére a jelmezek nagy része már kész volt, a kellékek is megérkeztek hozzánk. A plakát elkészült, még a határidő előtt. Sikerült behozni a lemaradásunkat, így újra versenyben voltunk. Napról napra izgatottabbak lettünk, nagyon vártuk már az előadás napját. De azért is vártuk az előadás napját, hogy túl legyünk rajta. Hatalmas a nyomás a szereplőkön. 

Összegzés
Szerintem nagyon jó kis előadást sikerült összerakni. Bármilyen is lesz az előadás végsősorban, mindenki büszke lehet magára, hisz mindenki odatéve magát, elvégezte a munkáját. Mindenkinek jár az érdem, de a legnagyobb érdem az a rendező urat illeti, Horváth Kristófot, ki a feladatán kívül mindenkinek segített, és még részt vett más feladatok elvégzésében. Nem egyszer maradt tovább bent a suliban, azért, hogy készüljenek a szereplőkkel az előadásra, vagy csak segítsen valakinek az osztályból, hogy a feladat elvégzése tökéletes legyen.

Tóth Bálint, 10.P osztályos tanuló
 



DÍJKIOSZTÓ

Galéria   Galéria     Galéria  ​​​​​​​ Galéria​​​​​​​