Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma

Interjú Nagy Mártonnal

2020-03-12 09:08:00

Azt már megszokhattuk, hogy iskolánk ezernél is több diákjából évről évre számtalan kiváló elme bontakozik ki, akik tehetségüket a legváltozatosabb módokon kamatoztatják. A 12. A osztályba járó Nagy Márton viszont egészen ritkán tapasztalható eredménysort tudhat magáénak. Marci nemrégiben első helyezést ért el egy igen érdekes pályázaton, ennek kapcsán kerestem meg, de emellett még számos más versenyről, illetve különböző programokról, lehetőségekről és egyetemről is beszélgettem vele.

Ha jól tudom, még ősszel hirdették meg a Rock/Politik nevű pályázatot. Mit kell tudni erről? 
Ezt a rendkívül izgalmas pályázatot a PPKE Politológia Tanszéke írta ki. Dióhéjban az volt a lényege, hogy egy kortárs zenemű politikával való kapcsolatát kellett elemezni. 

Melyik művet választottad és milyen indíttatásból?
Nem mást választottam, mint az Ismerős Arcok Nélküled c. számát, hiszen ez az elmúlt években számos sport- (főleg futball) eseményen elterjedt, kvázi a nemzeti összetartás jelképe, indulója lett. Ebből fakadóan kezdtem el elemezni a dal politikai konnotációját, először irodalmi, majd politológiai eszközökkel. Konklúzióként arra jutottam, hogy ha egy politikai oldal kisajátít egy zeneszámot – legyen az bármilyen jelentésű – az a nemzet megosztásához vezet. A sors iróniája, hogy pont azon a napon adtam be a pályázatom, amikor a Puskás Ferenc Stadion avatóünnepsége volt. A műsor részeként az általam választott számot adták elő, és ez végül egyfajta társadalmi vitát generált – így a valóságban is hamar igazolást nyert a felvetésem.

Ez lényegében egy humán területhez tartozó pályázat volt, de ha jól tudom, nem ez az egyedüli érdeklődési köröd.
Alapvetően háromféle tantárgyi beállítottságom van. Az egyik a reálos, matek-infós irány, a másik a nyelvek iránt való érdeklődésem, a harmadik pedig a humánosabb rész, ezen belül leginkább a modern kori történelem és a politológia. 

Beszéljünk egy kicsit az informatikáról, hiszen az egészen kiemelkedő, hogy egy gimnáziumi osztályból indulva (ahol, valljuk be, ez a tantárgy nem kap akkora szerepet, mint például egy programozó osztályban) sikerült megnyerned tavaly az informatika OKTV döntőjét. Hogyan készültél erre a versenyre úgy, hogy órarend szerint már nem is volt ilyen tárgyad?
Az egész úgy kezdődött, hogy kilencedik osztályban Kemenes tanár úr csoportjába kerültem, ahol az érettségi volt a célkitűzés. Ebben az évben – a Tanár úr unszolására – részt vettem a Nemes Tihamér Informatikaversenyen, ahol kicsivel ugyan, de továbbjutottam a második fordulóba. Ez némi motivációt jelentett, és innentől fogva elkezdtem szakkörre járni a Gyombolai házaspárhoz heti 2-4 órában. Emellett otthon is rengeteget készültem, illetve készülök, hiszen az idei OKTV döntő még hátravan.

Kétszer is indultál egy adatvizualizációs versenyen, ahol komoly díjban részesültél. Hogyan kell elképzelni egy ilyen versenyt?
A versenyszervezők megadnak egy hatalmas, akár több gigabájtos adathalmazt, és mindenféle számítógépes eszközzel (akár Excellel, akár komolyabb szoftverekkel) vizuálisan érthetővé kell ezt tenni, valamint különböző trendeket, jelenségeket kell megfigyelni az adatsorok kapcsán. Tavaly például a budapesti repülőtérre érkező és az onnan induló repülőgépek adatait kaptuk meg, több évre visszamenőleg. Ebből én a repülés és a környezetszennyezés összefüggéseire világítottam rá munkámban.

Az eredménysorodat böngészve kitűnik, hogy matekversenyeken elért szép helyezésekből sem szenvedsz hiányt, de térjünk kicsit vissza humán körökbe. Az esszéírás mint fogalom sokaknak juttathat eszébe kellemetlen emlékeket a történelemórákról, de a jelek szerint a te szívedhez igen közel áll. A Rock/Politikról már beszéltünk, kérlek, eleveníts fel még néhány ilyen esszépályázatot.
Nulladikos koromban részt vettem a „Mondd el a véleményed!” pályázaton. Ezen az iskolai zaklatásról írtam egy dolgozatot, amivel országos 2. helyezett lettem. A múlt tanévben pedig szintén ezt a helyezést értem el az MTA által kiírt „Egy napom 2068-ban”, jövőkutatással kapcsolatos esszépályázaton, ahol egy disztópikus világképet vázoltam fel.

A nyelveket is említetted. Szokás mondani, hogy manapság nem az a kérdés, hogy az ember tud-e angolul, hanem hogy milyen szinten tud. A francia nyelvet viszont már jóval kevesebben beszélik magas szinten, de te, amint azt az OKTV-döntős eredményed is mutatja, ebben is kivétel vagy. Miért döntöttél ezen nyelv mellett?
Mivel német nemzetiségi általános iskolába jártam Nagymarosra, és B2-es nyelvvizsgával is rendelkeztem már, ezért nem akartam kezdő német csoportba kerülni. Nagyon szerettem volna viszont spanyolt tanulni, ám ez a mi évfolyamunkon pont nem indult. Maradt tehát a francia, amit Trieb tanárnőnek köszönhetően a legkevésbé sem bántam meg. Úgy gondolom, jó nyelvérzékkel rendelkezem, illetve a Nyelvészeti Diákolimpia kapcsán nyelvészettel is foglalkoztam, így szerencsére könnyen ráéreztem a nyelvre. Tavaly a nyelvvizsgát is sikerült letennem, valamint jelenleg természetesen készülök az idei OKTV-re is.

Mit kell tudni a Bonus Intra Történelemversenyről, ahol az esszépályázatokhoz hasonlóan ugyancsak te álltál fel a képzeletbeli dobogó második fokára? 
Ez egy háromfordulós verseny. Az első forduló egy hagyományos online teszt, a második fordulótól kezd érdekessé válni a dolog. Megadnak 4-5 viszonylag tág témakört, amelyekből te kiválasztasz egyet, és abban a témában kell egy esszét írnod (tavaly én Sopron és környékének az első világháborút követő sorsát mutattam be). Ha megfelelőnek találják az esszédet, akkor behívnak a döntőre, ahol a választott témádat prezentálnod kell egy igen neves szakmai zsűri előtt.

Kérlek, áruld el, hogyan lehet ennyi versenyre, pályázatra rátalálni?
A matek-infós megmérettetések után nem igazán kell kutakodni, hiszen iskolánk reálos munkaközösségei tálcán kínálják a jobbnál jobb lehetőségeket. Azokért a versenyekért viszont, amiket nem igazán lehet egy-egy tantárgyhoz kötni, ádáz keresőmunka folyik. 9-10. osztályban ezekre különféle, erre létrehozott weboldalakon találtam rá. Ezután azonban már öngerjesztő a folyamat, hiszen ezeken a versenyeken az ember bekerül egy olyan közösségbe, ahol szájról szájra terjednek a lehetőségekről szóló hírek. Továbbá, az internetes keresőalgoritmusok remekül érzékelik, hogy milyen témák érdekelnek, így számos versenykiírásról, lehetőségről már a hírfolyamomból értesülök. 

DDC a Tehetségekért ösztöndíj program díjazottjai - 2017

 

Hogyan tudod ezt a sűrű versenynaptárat összeegyeztetni az iskolával?
A többi, versenyeket gyakran látogató diák nevében is elmondhatom, hogy akár a felkészülés, akár az egyéb tehetséggondozó programok rengeteg időt vesznek igénybe. Adott esetben sokszor tanítási napokon sem tud az ember iskolába menni, ami sok-sok kihagyással, dolgozatról való lemaradással jár, és ez bizony hátránya a kompetitív életnek. És itt szeretném sajnálatomat kifejezni azzal kapcsolatban, hogy az iskolai nyilvánosság különböző fórumain a diákság eredményei nem mindig jelennek meg, ezáltal pedig az elismerés gyakran nem arányos a befektetett energia mennyiségével. Mindez sokaknak demotiváló lehet. Pedig elhiheted, rengeteg olyan diák koptatja velünk együtt az iskolapadokat, akiknek ugyanilyen, ha nem jobb eredményei vannak, mégis sokan nem is tudnak erről. Ezen talán érdemes volna valahogyan változtatni, hiszen ez közös érdekünk.

Említetted a tehetséggondozó programokat. Melyeken veszel részt?
Kicsit kibővíteném a kérdést, ugyanis nemcsak tehetséggondozásról van szó, hanem mindenféle nekünk, középiskolásoknak szóló iskolán kívüli lehetőségről. Amit leginkább kiemelnék, az a Mathias Corvinus Collegium Középiskolás Programja, amit mindenkinek tudok ajánlani, akit kicsit is érdekel a humánabb, gazdasági, politikai irány. Egyrészt nagyszerű online képzéseik vannak, másrészt pedig havonta egyszer, egy szombati alkalommal mindenféle neves előadótól hallgathatunk aktuális témákban színvonalas előadásokat. Emellett egy nagyon jó közösség is kialakult a diákok között.
Amit még szeretnék megemlíteni, mert úgy látom, hogy viszonylag kevesen tudnak róla, az az, hogy rengeteg egyéb iskolán kívüli, akár nemzetközi lehetőség áll manapság a diákok előtt. Habár ezek viszonylag kis publicitást kapnak, nekem az elmúlt években sikerült eljutnom többek közt Berlinbe, Erdélybe, illetve bejárhattam szinte teljes Nyugat- és Észak-Európát a DiscoverEU program keretében. Szóval, akit ilyesmi érdekel, és érez magában némi kalandvágyat, az nyugodtan keressen meg, szívesen mesélek ezekről bővebben is.

Végzős vagy, így óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy milyennek értékeled a boronkays éveidet, hogyan búcsúzol az alma materedtől?
Azt mondanám, hogy az iskolához fűződő viszonyom kettős. Egyrészt tényleg egy nagyszerű közösséget kell majd minden elballagónak hátrahagynia, értve ezalatt a diákságot éppúgy, mint a megismert remek tanárokat. Másrészt azonban gimnazistaként kicsit mindig is az iskola feketebárányának érezhettük magunkat. Sokszor, sokaktól megkaptuk, hogy mi céltalanul jöttünk középiskolába, mivelhogy nem akartunk fiatal korban elköteleződni egyetlen szakma mellett sem. Ehhez hozzájárul az is, hogy az iskola kifelé kommunikálva (pl. a felvételizők felé) is a szakmai osztályokat helyezi magasabbra a képzeletbeli ranglétrán. Én abszurdnak tartom bármelyik osztály priorizálását: vannak diákok, akik szakmai osztályban érzik jól magukat, és vannak mások, akik gimnáziumban. Mindenesetre büszke vagyok rá, hogy gimnazista lehettem, hiszen ez adta meg a lehetőséget, hogy több területen is mélyebb tudásra tegyek szert.

Végezetül: hová tovább?
Mivel az informatikában elért sikereimnek köszönhetően az iskolában sokaktól már megkaptam a „pályát tévesztett P osztályos” jelzőt, szinte kötelezőnek érzem, hogy az egyetemen ebbe az irányba menjek tovább. Az informatika programozói részét viszont nem igazán kedvelem, és úgy gondolom, hogy ezzel nem tudnék éveken át foglalkozni. Ennek következtében a gazdasági irány mellett döntöttem, azon belül a nemzetközi gazdálkodás szakot választottam. Úgy vélem, hogy ez tömöríti magába legjobban a három számomra érdekes területet: a matek-infót (hiszen elemezni kell az adatokat), a nyelveket (külföldi gyakorlat szükséges a diploma megszerzéséhez), és mivel gazdaságtörténetet, politikát, valamint jogot is tanítanak, remélhetőleg a humános oldalam is kiteljesedhet.

Bízom abban, hogy így lesz, és további sok szép sikert kívánok!

Bényei Tamás, 11.A



 

NAGY MÁRTON LEGFONTOSABB TANULMÁNYI VERSENYEREDMÉNYEI AZ ELMÚLT TANÉVEKBEN 

Elnevezés

Szint

Eredmény

Tanév(ek)

Tantárgy

Mondd el a véleményed! 2016 esszépályázat

országos

2. helyezés

2015/16

magyar nyelv és irodalom

MTA–Miskolc Future Studies „Egy napom 2068-ban” esszépályázat

országos

2. helyezés

2018/19

magyar nyelv és irodalom

PPKE BTK Politológia Tanszéke Rock/Politik pályázata

országos

1. helyezés

2019/20

magyar nyelv és irodalom

IOL Nemzetközi Nyelvészeti Diákolimpia Magyarországi Válogatóversenye

országos

döntő részvétel
(11-20. helyezés)

2016/17, 2017/18, 2018/19

magyar nyelv és irodalom

Nemes Tihamér Országos Informatikai Tanulmányi Verseny (alkalmazás)

országos

5. helyezés (2x)

2016/17 és 2017/18

informatika

Nemes Tihamér Országos Online Programozási Verseny

országos

2. helyezés

2017/18

informatika

OTP Bank-BI Fórum Adatvizualizációs Verseny, diák kategória

országos

1. helyezés

2017/18

informatika

Budapest BI – Budapest Airport Adatvizualizációs Verseny, felnőtt kategória

országos

2. helyezés

2018/19

informatika

KöMaL I-jelű informatika gyakorlatok versenye

országos

4. helyezés

2018/19

informatika

OKTV (informatika - alkalmazás)

országos

1. helyezés

2018/19

informatika

OKTV (informatika - programozás)

országos

32. helyezés

2018/19

informatika

OKTV (francia nyelv I.)

országos

31. helyezés

2018/19

francia nyelv

Apáczai Matematika Verseny

országos

5. helyezés, különdíj

2015/16

matematika

MOL Junior Freshhh Komplex Természettudományi Csapatverseny

országos

11. helyezés

2017/18

matematika

Gondolkodás Öröme Alapítvány gazdasági társasjáték ötletpályázata

országos

2. különdíj

2018/19

matematika

Pest Megyei Matematika Verseny

megyei

3., 6., 5., 2. helyezés

2015/16, 2016/17, 2018/19, 2019/20

matematika

Bonus Intra Történelemverseny

országos

2. helyezés

2018/19

történelem