Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma

Szép eredmény matematikából a XIII. Dürer versenyen

2020-02-14 07:56:00

Egy újabb matematika versenyen vettek részt diákjaink.

A döntőbe is bejutott egy csapatunk és ott nagyon szép eredményt értek el, az E kategóriában a 6. helyen végeztek.

A csapat tagjai voltak - zárójelben a versenyző felkészítő tanára

Jeney Eszter 11. A       (Cs. Nagy András)

Kende Zoltán 12. P       (Véglesiné Bíró Erzsébet)

Törőcsik József 12. P   (Véglesiné Bíró Erzsébet)

 

A középiskolai versenyt matematikából így hirdetik évente a szervezők:

A C és D kategóriákat elsősorban népszerűsítő céllal szervezzük. Reméljük, hogy sok olyan diákot is sikerül megszólítanunk, aki korábban még nem nagyon járt versenyeken. Olyan feladatokat tűzünk ki, amelyek a normál gimnáziumi kerettantervben foglaltak ismeretével megoldhatóak ‒ persze szép, nehéz ötleteket itt is igényelhet egy-egy feladat.

Az E és a E+ kategóriákban a rutinosabb versenyzők részére hirdettük meg. Az E kategóriában nehezebb, de mélyebb előismeretet nem igénylő feladatokat tűzünk ki. E+ kategóriákban nehezebb, alkalmanként mélyebb háttérismeretet is igénylő feladatokra lehet számítani; támpontnak itt a speciális matematika tagozatos kerettantervet tekintjük.

Három fős csapatok jelentkezését várjuk. Minden csapatban kell lennie legalább egy lánynak. Minden csapatban kell lennie egy ,,fiatal” diáknak, azaz a C kategóriában kell maximum 9. osztályos diák a csapatba; a D, E és E+ kategóriában pedig kell legfeljebb 11. osztályos diák a csapatba.

Online forduló:

Egy online forduló keretében minden C, D és E kategóriában induló csapat egy 9 feladatból álló váltófeladatsort old meg.

Akár otthon, akár az iskolában, akár egy parkban ki lehet tölteni egy számítógép vagy egy okostelefon segítségével.

Az online forduló időpontja: 2019. október 22. (kedd), 12:00–23:59.

Ezen időszak alatt lesz lehetőségük a csapatoknak bármikor elkezdeni a váltóversenyt, melyre összesen 60 percük lesz. A feladatokra a válasz egy legfeljebb négyjegyű nemnegatív egész szám. Minden feladatra maximum 3 tippet adhatnak le a csapatok, egy-egy rossz tipp után a megszerezhető pontszám csökken.

Azok a csapatok, akik az online forduló során a lehetséges 40 pontból legalább 20-at elértek, bejutnak a helyi fordulóra. (Fenntartjuk a jogot, hogy a ponthatárt esetleg csökkentsük, növelni biztosan nem fogjuk.) Az online fordulón szerzett pontszám nem számít bele a további eredményekbe.

A csapatoknak önállóan kell dolgozniuk, külső segítséget nem fogadhatnak el, másokkal nem kommunikálhatnak egészen a versenyzési időszak végéig (azaz éjfélig). Természetesen egy csapat csak egyszer írhatja meg a versenyt. Ezen szabályok megsértése kizárást jelenthet.

Az online feladatsor elérhetőségét, a kitöltés technikai részleteit a jelentkezett csapatoknak emailben fogjuk elküldeni a jelentkezési határidő lejárta után. (Ezért is fontos, hogy a jelentkezéskor működő, gyakran használt email címet adjatok meg.)

Helyi forduló:

Ebben a fordulóban 5 feladatot kapnak a csapatok, melyek megoldására 3 óra áll a rendelkezésükre. Részletes, indoklással ellátott megoldásokat várunk el. Minden helyes és megfelelően indokolt feladatmegoldás 12 pontot ér (összesen 60 pont szerezhető).

 

Döntőbe jutás feltételei:

C, D, E kategória: A miskolci döntőbe kétféleképpen lehet bejutni. A régiók győztesei bejutnak a döntőbe, ha teljesülnek a következő feltételek: a régióban a saját kategóriájukban legalább 3 iskola, legalább 5 csapata részt vesz a versenyen, és a győztes csapat eléri a bejutási ponthatár legalább 75%-át. A határon túli csapatok is egy külön régiónak számítanak. Azok a csapatok, amelyek tagjai több különböző régió iskoláiból érkeznek, szintén külön régiónak számítanak. A győzteseken kívül bejutnak még az összesítésben legjobban szereplő csapatok is.

Támogatjuk a különböző iskolák diákjaiból álló csapatokat, ezért egy iskolának legfeljebb egy csapata juthat be az E, illetve az E+ kategória döntőjébe. Az adott iskola csapatának számít egy csapat, ha minden tagja abból az iskolából jött. Vagyis ha egy csapatban legalább két iskola diákjai is benne vannak, arra a csapatra nem vonatkozik ilyen megszorítás.

 

Döntő 1. nap:

Az első napon 6 feladat megoldására van lehetőség, ehhez 3 óra áll rendelkezésre. Az első öt kifejtős feladat, melyeket indokolni kell. A feladatok mindegyike 12 pontot ér. Lényegesen különböző második megoldással vagy általánosítással feladatonként még legfeljebb +4 pont szerezhető.

Az utolsó, hatodik feladat egy matematikai játék. Ebben a szervezőket kell legyőzni, így szerezhető meg a feladatért járó 12 pont. A verseny időtartama során bármikor jelentkezhet egy csapat, ha úgy érzi, nyerő stratégiát talált, mellyel meg tudja verni az egyetemista szervezőket. Ekkor valamelyikünk odamegy, és játszik a csapat ellen, egymás után 2 meccset. Ha mindkét meccset a versenyzők nyerik, úgy övék a 12 pont. Ha ez nem sikerül, a versenyző csapat tovább gondolkozhat, és később újra kihívhatja a szervezőket az előbbi feltételekkel, de sikere esetén már csak 6 pontot kap; az esetleges harmadik próbálkozás sikere esetén pedig 3 pont szerezhető (negyedik kísérletre már nincs lehetőség).

Összesen (a második megoldásokért járó extra pontok nélkül) 72 pont szerezhető.

 

Döntő 2. nap:

A második napon 16 feladat megoldására nyílik lehetőség; erre 90 perc áll rendelkezésre. A válasz minden kérdésre egy legfeljebb 4-jegyű nemnegatív egész szám, amelyet a feladatlap megfelelő válaszmezőjébe beírva lehet leadni a zsűrinek. A verseny elején a csapatok csak az első feladatot kapják meg. Ha a csapat egy feladatot helyesen megold, akkor kapja meg a következő feladatot.

A feladatok pontértéke változó (3-6 pont), a feladatlapon lesz feltüntetve. Egy feladatra adott hibás válaszkísérletet követően még lehet újra próbálkozni, de minden rossz tipp esetén a feladatra szerezhető pontszám 1 ponttal csökken. A harmadik rossz válasz után azonban már nem lehet újra tippelni – ilyenkor a csapat erre a feladatra 0 pontot kap, de megkapja a következő feladatot. A forduló során élőben követhető lesz egy kivetítőn a csapatok haladása (hogy melyik feladatra hány pontot szereztek). Kivéve az utolsó 10 percben, amikor lekapcsoljuk a kivetítőket, hogy a végeredmény titkos maradjon az eredményhirdetésig. A második versenynapon az összes feladat megoldásával 72 pont szerezhető.

A döntő során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: toll, ceruza, radír, körző, vonalzó. A verseny végeredményét a két versenynapon szerzett pontok összege határozza meg. Összesen a döntő során 144 pont szerezhető. A döntő eredményébe a helyi fordulóban szerzett pontok már nem számítanak bele.

Szlobodnikné Kiss Edit