Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Technikum és Gimnázium

Három OKTV-dobogós növendékünk sikere matematikából (1. rész)

2012-06-18 16:00:00

Az idei Matematika OKTV mindhárom dobogós helyén ezúttal boronkays diák állhatott, Debreceni Ádám az I., Híves Kristóf Márton a II. és Magyari Viktor (a tavaly I. helyezett) 2012-ben a III. helyen végzett a döntőben. E siker kapcsán mindenképpen kimondható az, hogy iskolánk történetében még soha nem volt ennyire eredményes a matematika munkaközösségünk munkája, mint ebben a tanévben. Azért kerestük fel Cs. Nagy Andrást, iskolánk matematikatanári munkaközösségének vezetőjét, hogy megtudakoljuk tőle, milyen út vezetett ehhez az eredményhez. 

A díjátadó ünnepségen

Hányan indulnak általában az OKTV versenyeken és növendékeink ez idáig hol végeztek e megméretéseken
Évente a matematika OKTV-n – a mi szakközepes kategóriánkban, az első fordulóban, az egész országból –, kb. 1000-1100 versenyző szokott elindulni, akik közül rendszeresen 100-110 diákot hívnak be a második fordulóba, aztán a döntőbe félszázan kerülhetnek be.  Idén ebből az ötven helyből tizenegyet a mieink foglaltak el, négy 11. osztályos és hét 12. osztályos növendékünk vett részt az utolsó fordulón. Az utóbbi négy évben egyébként nagyjából mindig ehhez hasonló létszámmal vettünk részt a döntőkön. Előtte volt úgy, hogy csak ketten szerepeltek, átlagban azonban elmondható, hogy 4-5 fővel mindig jelen voltunk az OKTV utolsó fordulóján. Történelmi távlatból tekintve a kilencvenes években volt már első helyezettünk, 1995-ben Németh Sándor (felkészítő tanára: Benedek Ilona), 1996-ban Kiss Béla (f.t.: Ujvári István) voltak aranyérmesek, majd 2001-ben Pszota Zsolt volt OKTV I. helyezett (f.t.: Fábián Gábor), majd ugyanő 2002-ben (f.t.: Fábián Gábor) II. helyezést ért el.
Pár éve új lendülettel álltunk neki a versenyeztetésnek, és azóta sorra újra születnek az egyre szebb sikerek. Amikor tavaly az I., III. IV. és V. helyeken végeztünk, azt gondoltuk, hogy ez az eredmény már nem szárnyalható túl, de íme, nagy örömünkre, erre jócskán rácáfoltak az idei versenyen elindult diákjaink, hiszen a 2012-es tanévben mindhárom dobogós helyezést megszerezték.
 
A régebbi – 1962-2012 - Matematika OKTV eredményeink itt tekinthetőek meg.
 
Vajon mi volt a titka e páratlan sikernek?
Az egyik mindenképpen az, hogy a Boronkay egyre öregbedő jó hírneve kapcsán évről-évre mind kiválóbb képességű diákok jönnek hozzánk, akiknek a matematika tudását már az általános iskolás tanárkollégáink is nagyszerűen megalapozták. Később – már a Boronkayba való jelentkezésük előtt – az évfolyamok legkiválóbbjaival személyesen megismerkedhetünk, hiszen szinte mindegyikük részt szokott venni a tehetségkutató szakköreink munkájában, levelező matematika versenyeinken. Az iskolánkba való felvételük után minden rátermett növendéket minél korábbtól igyekszünk bevonni az iskolánkban működő matematika szakkörünk valamelyikébe.
A másik tényező még az lehet, amit esetleg a felkészítő tanárokkal és a felkészüléssel kapcsolatban talán érdemes elmondani, hogy nálunk, legalábbis, amióta én vettem át a munkaközösség vezetését, az OKTV-s növendékeinkkel nemcsak egy tanár foglalkozik, hanem a felkészítés során egy-egy diákunkkal egyszerre akár 3 matematika tanár is dolgozik. Például Híves Kristóf Véglesiné Bíró Erzsébethez jár az alapóráira, és egyúttal részt vesz mind Lengyel Csaba kollégám szakkörében, mind az enyémben.
Ezentúl még az is tényező lehet, hogy egy matektanár a pályafutása kezdetén még nem feltétlenül látja át azt,  hogyan is kell ezekre a versenyekre felkészíteni a tanítványait. Mára azonban a bő tíz év alatt mindegyikünkben felgyűlt már annyi OKTV versenyeztetési tapasztalat, ami elősegítheti a sikeres felkészítést. Ennyi év után már mindegyikünkben témákra lebontva, világosan összeállt, hogy milyen feladatokkal kell foglalkoznunk, milyen kis trükkök vannak, amelyek egy-egy típusú feladatmegoldásnál hasznára lehetnek a növendékeknek. 
Lassanként rájöttünk arra, hogy nem elég, hogy csak nagyszámú, véletlenszerűen kiválasztott feladatot oldatunk meg a felkészítéseink során, hanem egy idő óta egy-egy témakör köré csoportosítva próbáljuk a példákban rejlő analógiákat felismertetni a versenyzőinkkel. 
Ha azt szeretnénk, hogy egy versenyzőnk, ne csak jól szerepeljen, hanem ő legyen a győztes, akkor a sima feladatmegoldáson túl rá kell szoktatnunk mindegyiküket arra, hogy precízen dolgozzák ki az eredményeiket, a kifejtéseikben valamiféle matematikai „eleganciát” is kell tanúsítaniuk. Tehát ne csak a pontszerzés legyen a céljuk, hanem a pontvesztés elkerülése is. Például a mostani három dobogósunk mindegyikének egyformán pontos volt a megoldása, azonban a végső sorrendjüket mégis az eredmény kifejtésének minősége, precizitása szabta meg. 
 
Csak a szakközepesek kategóriájában indulhatnak el a boronkaysok. Van-e valamilyen mérce, összehasonlítás, hogy a gimisekhez képest hol tarthatnak tudásban a mostani győztesek?
Tény az, hogy a gimnáziumi tanulók versenyében jóval nehezebb feladatok vannak. Mivel e versenyen nem indulhatunk, így nincs semmilyen összehasonlítási alapunk, tehát nem tudjuk, hogy miképpen állnak hozzájuk képest, azonban vannak olyan versenyek, ahol ugyanezek a fiatalok együtt indulhatnak gimnazistákkal, mert azokon történetesen nem kitétel az iskola milyensége. Ilyen például a Pest megyei Matematika Verseny. Megfigyeltük, hogy a gimikből az OKTV versenyekre Pest megyéből nagyjából 6-8 diák szokott bejutni, ugyanennyi a mieink közül is, és a végén fele-fele arányban szoktuk megelőzni a Pest megyei versenyen a gimnazistákat. E versenyen idén történetesen egy gimis lett az első és Szabó András lett a második, és az utánuk következők az OKTV-n már messze nem dobogós helyet értek el. Elmondható tehát, hogy gimnáziumi kategóriában tán nem lenne 11 döntősünk, de szinte biztos, hogy egy-két jó helyezést időnként ott is meg tudnánk szerezni. 
A Nemzetközi Magyar Matematika Versenyen, ahol az ország legjobb spec-matekosai mellett minden határon túli magyar tehetség részt vesz, és a mi iskolánkon kívül talán csak egy szakközép szokott még ide növendéket küldeni (hiszen ez egy meghívásos verseny), ott a mi legjobbjaink a mezőny harmadánál szoktak végezni, azaz a negyven diák közül a boronkaysok a 8-10. helyet szokták megszerezni.