Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Technikum és Gimnázium

A vitakörről néhány szóban

2014-03-05 19:26:56

Önképzőkör. A leghíresebb iskolák nem lehetnek meg e nélkül a tanulási forma nélkül. Avagy nem az a helyzet jelenti-e a pedagógia magaslatát, amelyben a diákok önszerveződően, pedagógusok közvetlen irányítása nélkül készülnek fel egy-egy tudományterület vagy művészeti ág megismerésére? Amelyben egymással vitatják meg, melyek a legfontosabb információk, a leghatékonyabb gyakorlatok valamely speciális tudás megszerzéséhez? Ahol ösztönzik társaikat, s ez által önmagukat a folyamatos tanulásra, az értelmes cselekvésre, a csiszolt szellemi és érzelmi megoldások keresésére? Amely által az együttműködés minden formájával találkozhatnak, és megtapasztalhatják a közös cselekvésben rejlő erőt és örömöt? 

 
 
A Vitakör néven 2013 szeptemberében elindított szakkör ilyen önképzőkör az iskolában. Véglesi Júlia 11.n osztályos diák kezdeményezésére és szervezésében, s Péter Bálint, végzős, 12.n-es diák támogatásával tanulják a szakkör tagjai a társadalmi kérdések megválaszolásának módjait. Az angol disputa és különböző változatának szabályrendszerében találták meg azt a formát, amelynek keretei között a „tananyagot”, a kulturált és hatékony problémamegoldó kommunikációt elsajátíthatják. Érvelni nyelvtanórán is meg lehet tanulni optimális esetben. A magyar nyelv és irodalom érettségi követelményeiben szerepel kötelező tartalomként. Gyakorló terep is a szakkör az iskolai tananyag elsajátításában. Ennél azonban jóval több, amit elérhet. 
 
A szakkör tagjai minden alkalommal egy állítás mellett érvelnek vagy cáfolják azt. Mindenekelőtt ki kell választaniuk magát a tételt, amely egy társadalmi probléma megfogalmazása. A következő lépés a kijelölt terület – s ez lehet a jog, az egészségügy, az oktatás stb.- megismerése, összefüggésrendszerének feltárása, a probléma megközelítési lehetőségeinek vizsgálata. 3 csapat áll fel optimális esetben: az állítás mellett érvelők, a másik csapatban azok, akik igyekeznek az állítás ellen érvelni és a bírói csapat.  A kialakult szokások szerint mindig a vita napján derül ki a csapatok összeállítása. Ebből következően a sikeres felkészülés feltétele a többoldalú megközelítés, az erős érvek megfogalmazása támogatói és cáfolói szemszögből. Kikerülhetetlen tehát annak a belátása, hogy a társadalmi jelenségek összetettek, több oldalról megvilágíthatóak, nem csupán egy igazság létezik, hanem több is megfogalmazható, s aktuálisan a legátgondoltabban, legárnyaltabban felvezetett változat érvényesülhet. 
 
 
A disputának meghatározott viselkedési szabályai is vannak. Önfegyelmet, koncentrációt igényel az udvariassági formák betartása. Nem lehet indulatosan, érzelmi alapon reagálni a csapatversenyben, mert egyértelműen értelmetlen magatartásnak nyilvánulna. Ellenkezőleg: az ellenfél álláspontjának megértése, érvei erejének higgadt tudomásulvétele a szellemi fölény jele, amely a párbaj kimenetelét erősen befolyásolja. Toleranciát és empátiát tanulnak így a diákok, gyarapodik tudásuk önismeretben és általában az emberi viselkedés különböző módjainak felfedezésében.
A magatartáskultúrának része a nyelvi kifejezésmód. Nem egyszerű feladat a hatásos és intelligens stílust megtalálni. A szabályok szerint percekig kell folyamatosan beszélni, s ez csak akkor megy gördülékenyen, ha nem kell keresgélni a kifejezések között. A vitatémára való felkészülés segít a legtöbbet, de lélektani feladat is kiállni, s meggyőzően, figyelmet keltően kommunikálni. Lelepleződik a mellébeszélés, a gondolathiány. Intenzív jelenlétet követel tehát a vitában való részvétel.
 
Mindezek alapján nem lehet kétséges: komplex tanulási képességfejlesztő alkalom a vitázás. A szakkört vezető diákok ennek tudatában készültek fel a munkájukra. Népszerűsítő reklámanyagot készítettek és terjesztettek, Julcsi rendhagyó nyelvtanórákat vezetett, hogy több osztállyal is megismertesse a disputa lényegét. A szakkörre jelentkező diákoknak a tanév elején prezentációs-filmes előadással vezették fel a formai-tartalmi ismereteket. Modellezték a vitát, s természetesen minden alkalommal vezetőként vagy csapattagként tevőlegesen részt vettek abban. Szeptembertől heti rendszerességgel folyamatosan működik a szakkör, a diákok kedden délutánonként a saját örömükre és okulásukra szabadidejükben sorra veszik a mindannyiunkat érintő aktuális problémákat, hogy szellemi párbajban összemérhessék erejüket. Gyakran hangoztatott közhely, hogy korunk ifjúsága nem érdeklődik a közügyek iránt, elfordul a társadalmi problémák megismerésétől, kizárólag egyéni boldogulása foglalkoztatja. Íme, a cáfolat: a Boronkayban működik önképzőkör, ahol ilyen kérdésekkel foglalkoznak.
 
G.Teiszler Mária