Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Technikum és Gimnázium

Debreceni Ádám volt idén iskolánk legeredményesebb tanulója

2012-05-25 12:11:00

„Ihletettség és akaraterő a szárnyaim"írja egy helyen Csontváry Kosztka Tivadar pár szóban összefoglalva a kivételes emberi tehetség e két legfontosabb ismérvét. A gondolkodás magas hőfokú szeretete a megismerés sosem csituló intenzív vágyával és a minden akadályon felülkerekedő szorgalommal párosulva adja ki a kivételes képességek természetét. Aki egy kicsit is ismeri Debreceni Ádámot (11.A), az tudja, hogy e kedves mosolyú, nyílt tekintetű fiatalember személyében iskolánk, a tehetség félreismerhetetlen jegyeivel egészen biztosan rendelkező növendékkel büszkélkedhet. 

Bár az átlagost meghaladó képességek megítélésének szempontjából nem minden az elért eredmény, de azért álljanak itt most röviden Ádám idei kémia, fizika, matematika tantárgyak versenyein elért legfontosabb sikerei, amelyek azért mégiscsak valamiféleképpen jelzik, hogy milyen széles érdeklődés, kíváncsiség hajtja ezt az ifjat a tudás megszerzése felé

E tanévben Kutasi Zsuzsanna tanítványaként részt vett a Kémia OKTV-n, ahol 7. lett, és így lehetősége nyílt arra, hogy felvegyék az ELTE intenzív felkészítő kurzusára. A május 17-én indult felkészítő tábort azzal a céllal szervezték, hogy az ország 28 legjobb kémikus diákjából kiválasszák az Egyesült Államokban megrendezendő nyári Nemzetközi Kémiai Diákolimpiára a négy legjobbat. Ott hatodik lett, így bekerülhetett a tizenkét fős második fordulós táborba is. 
A Fizika OKTV-n szintén elindult, de egy pont híján éppencsak nem jutott be a döntőbe. Jendrék Miklós készítette fel erre a versenyre, aminek azért olyan hozadéka lett, hogy az Országos Szilárd Leó Fizika Versenyen III. helyezést ért el. Pakson a 400 induló versenyző közül harmincat hívtak be a döntőbe, köztük Ádámot is, aki ott április 20-án egyedül képviselte az iskolánkat, mégpedig ezzel az igen szép eredménnyel. 
És mindezeken túl elindult még a szakközépiskolai kategóriában a Matematika OKTV-n is, ahol az országos első helyezést érte el, és továbbá a Gordius matematika versenyen, ahol  az országos 3. helyezett és a Nemzetközi Magyar matematikaversenyen, ahol pedig 9. lett. A Cs. Nagy András vezette szakkabinet idén szinte mindegyik matematika tanára így vagy úgy foglalkozott Ádámmal, aki az ő segítségükkel hozta e rendkívüli sikereket.
 
Szóval éppen itt van az ideje annak, hogy bemutassuk most Ádámot azoknak is, akik személyesen még nem találkoztak vele. Szilágyi Erzsébet ült le vele a napokban egy rövid interjú erejéig. 
 

 
Van-e családi indíttatása a természettudományok irányába?
 
Apu gépészmérnök, anya közgazdász, a természettudományok és a matematika iránti tisztelet és érdeklődés jöhet akár tőlük is. Emlékszem arra, amikor általános elsőben a szüleim hosszasan magyarázták a nyitott mondatos matematikai feladat lényegét, amit nagy nehezen értettem meg, de ezután a megoldások valahogy összeálltak. Már általános iskola alsó tagozatától folyamatosan kiemelkedő verseny eredményeket értem el, sokkal könnyebben ment a matematika, fizika, kémia, mint az osztálytársaimnak.
Hetedikben és nyolcadikban megjelent a kémia és a fizika, nagy érdeklődéssel, a tankönyv olvasgatásával hamar elsajátítottam a tananyagot. Kezdetben a kémia vonzott, hetedikben országos Hevesy György Kémiaversenyen 11. helyezést értem el, majd Réti Mónika szakkörein továbbfejleszthettem a tudásomat, így egy évvel később 9. helyezett lettem. Hasznos volt a szemléletváltás ezeken a szakkörökön, mert saját gondolkodásra ösztönzött.
Kilencedikben, tízedikben Kutasi Zsuzsanna tanárnő vezetésével elsajátítottam két év alatt az egész középiskolai tananyagot, s osztályozóvizsgát követően leérettségiztem közép szinten 100%-ra. Mindkét tanévben megnyertem az Irinyi János Országos Kémiaversenyt szakközépiskola kategóriában.
Tízedikben kémia OKTV-n kilencedik helyezett lettem, valamint megnyertem az Országos Mikola Sándor Fizikaversenyt.
Tizenegyedikben kémiából már egyetemi tanagyagokba is belekóstolgatok és megtanultam az egész középiskolai fizika anyagot. Nem is nevezném megtanulásnak, hanem inkább megértésnek, ami viszonylag nehezebb, de mélyebb tudást jelent.
 
 
Milyen versenyeredményekkel büszkélkedhet az idei évben?
 
Idén is részt vettem a Kémia OKTV-n, ahol 7. lettem és ezért behívtak az olimpiai felkészítő táborba, aminek második fordulója május 17-től lesz az ELTE-n. 
Huszonnyolc főt hívtak be az első válogatásra, főleg az OKTV eredmények alapján, voltak köztük 10, 11, 12 évfolyamból. Az első forduló utáni megmérettetésben a hatodik lettem, így bekerültem a tizenkét fős második táborba.
Fizika OKTV-n is indultam, de sajnos egy pont híján nem jutottam be a döntőbe. Az Országos Szilárd Leó Fizika Versenyen 3. lettem. Jendrék Miklós lelkiismeretesen felkészített az OKTV-re, ez jelentette azt a biztos alapot, amivel indulhattam a magfizika versenyen. Ez az eredmény azért is jelent nagy örömöt számomra, mert a verseny feladatai nem az általam tanult tananyagból álltak. 
Matematika OKTV-n szakközépiskolai kategóriában országos első helyezett lettem ebben az évben. Továbbá a Gordius matematika versenyen országos 3. helyezést , míg a Nemzetközi Magyar matematikaversenyen 9. helyezést értem el.
Jelentkeztem az Ifjúsági Innovációs Versenyre, amelyen a beadott pályázatomat alkalmasnak ítélték a kidolgozásra. Ebben a munkában szintén Jendrék tanár úr nyújt segítséget.
 
 
Milyen volt a mezőny?
 
A kortársaim szerintem sokkal nagyobb elméleti tudással rendelkeznek, mint én, ennek ellenére nagy részüket sikerült magam mögé utasítanom, mert másként közelítem meg a feladatokat.
 
Mennyit foglalkozik a természettudományokkal hetente?
 
Nincs kifejezetten kijelölt idő, amikor ezzel foglalkozom, számomra ez inkább egy folyamatos önképzés, főleg az Internet segítségével angolul hallgatom a szaknyelvet, és szeretek addig kutakodni, amíg egy problémát meg nem értek. Számomra az egy fontos visszacsatolás, ha egy lényeges kérdést megértek, meg tudom oldani. Addig nem nyugszom.
 
Mennyit tanul az iskolai tanórákra?
 
Keveset, nagyon keveset, egy-két elolvasás után vissza tudom adni a tananyagot, ahogy számon kérik. Kedvenc tárgyaim nincsenek, a természettudományokat is egy nagy egységnek érzem, nem lehet ezeket különválasztani. Valójában nem tantárgyként kezelek egy kérdést, hanem látom egészében, csak a megoldás útja lehet matematikai, kémiai vagy éppen fizikai lépéseken keresztül. 
 
Hogyan tovább?
 
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem molekuláris bionika szakára szeretnék jelentkezni, ahol a molekuláris méretű gépek tervezését, orvosi műszerek, agy-számítógép-kapcsolatok kiépítését szeretném tanulni. Mellette az ELTE fizika szakát is el szeretném végezni – mondja a szerény, mindig mosolygós Ádám.
 
Sok kollégánk úgy látja, hogy ennyire sajátos látásmódú, egyedi gondolkodási utakat járó növendéke tán még nem volt az iskolánknak. Kívánunk hát neki a tantestület nevében is további sikereket, és hogy az ő világlátásával, szemléletével, szorgalmával legyen minél nagyobb hasznára a nemzetnek, a nagyvilágnak.  
 
Szilágyi Erzsébet