Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Technikum és Gimnázium

Renoir egyik festménye kerül a büfénk falára

2016-01-18 05:15:01
Mojzes Zsófia és növendékei újra egy rendkívüli vállalkozásba kezdtek, 2016. január 14-én nekiláttak Pierre-Auguste Renoir (1841–1919) francia impresszionista festőművész „Az evezősök ebédje” című képének a büfé falára való újraértelmezett felfestésének.
 
 
A képen egy fiatalokból álló vidám asztaltársaság látható, akik éppen szétszélednek egy élményekkel teli napsütötte vasárnapi együttlét után, a desszert és a bor még ott van az asztalon, s az ifjúkor derűje még szűntelennek, örökkévalónak tűnik. Renoir e képén olyan hamisítatlan idillt festett meg, amely a jelen pillanat örömét örökítette meg, méghozzá nem a kívülálló szemével, hanem egy olyan valakiével, aki maga is érzi ennek a vasárnap délutánnak minden ízeit, maga is része e társaságnak. Az alkotó e személyes légkörű festményén ábrázolt alakokban felismerhetőek barátai, közeli ismerői, és ettől áraszt e kép ennyire meghitt hangulatot. Renoir életművének nagy ismerője, Piper a festőről szóló könyvében szinte egyenként megemlíti azokat, akik beazonosíthatóak a képen, így egy kicsit a nézők is közelebb kerülnek a festményhez, és annak elragadó hangulatához. A helyszín a Párizs-közeli Chatou-szigetén található Fournaise vendéglő, amelynek terasza Szajna víze fölé nyúlik ki.
 

 Nagyítás

Pierre-Auguste Renoir: Az evezősök ebédje, 1881

A baráti társaságról, amely itt tölti ezt az idilli délutánt, a következőket írja Piper: „A duzzadt ajkú, érett fiatal nő a kalapban, a kép bal alsó részén, Aline Charigot, első ízben jelenik meg egy Renoir-képen, szerelmükből hamarosan házasság lett. A poharat szájához emelő nő  >>La Belle Angele<<, az okos és kihívó, hivatásos modell. A terasz korlátjára támaszkodó gyönyörű nő pedig Alphonsine Fournaise, a vendéglő tulajdonosának lánya. Az a fiatalember, aki hetyke kalappal a fején ül az asztalnál, Gustave Caillebote, Monet és Renoir barátja, maga is művész és műgyűjtő. Mellette egy színésznő foglal helyet, Ellen Andrée; a másik fiatalember, aki föléjük hajol, de nyilvánvalóan Ellent figyeli, újságíró barátjuk, M. Maggiolo.”
 
 
A jelen tervezet megvalósítói bátran nyomdokaiba lépnek olyan alkotók „próbálkozásainak”, mint Picasso, aki szintén a számára is régmúltnak tekinthető Velasquez látványvilágát, álom és érzelem világát álmodta újra. A büfé falán tehát nem az eredeti Renoir kép idilli világa, hanem annak „fantasztikus” reprezentációja fog megelevenedni szemük előtt hétről hétre fejlődve, alakulva, változva, amely igyekszik a mi korunk vigalmas lenyomatát hagyni 2016-ból a jövő generációk számára.
 
Alig lehetett volna talán a „Gyuri büfé” falára ennél szebben, a jó étkezések és az örök ifjúság örömteli együttléteinek emléket állító művet találni. Izgalommal várjuk hát a mű elkészültét.
 
Hujbert István

 


 Az első nap munkálatai (2016. január 14.)